Review: Stmívání - Stephenie Meyer (Twilight #1)

Název: Twilight (Twilight #1)
Autor: Stephenie Meyer
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 407
Žánr: Fantasy ( román)

Isabella Swan se stěhuje do Forks, městečka ve státě Washington, kde neustále prší. Zdá se jí, že na světě neexistuje nudnější a beznadějnější místo – až dokud nepotká tajuplného a přitažlivého Edwarda Cullena, který doslova obrátí její život vzhůru nohama. Do Isabellina příjezdu Edward úspěšně tajil před obyvateli městečka svou upírskou osobnost. Ale nikdo není v bezpečí, zvláště Isabella, člověk, který je Edwardovi nejdražší. Oba mladí lidé jsou k sobě vázáni silným citovým poutem. Zvítězí milostný cit, nebo hrůzné temné pudy?

Už si ani nevzpomínám, kdy jsem tuto knihu četla poprvé. Je to už dost dávno, ale protože jsem okolo Vánoc dostala strašnou chuť se na všechny filmy podívat znovu a znova mě naprosto uchvátily, rozhodla jsem se přečíst celou sérii znova.

Abych řekla pravdu, kdysi, když mi všechny kamarádky stále opakovaly, jak je Stmívání skvělý film ( byly to kamarádky, které nemají čtení zrovna v oblibě ) a že se na něj prostě musím podívat, moc jsem nevěřila, že by to mohlo být dobré. Připomnělo mi to mánii okolo Pána prstenů a to není zrovna film, který mě v té době zajímal. Ale jednoho dne, když jsem přecvakávala televizi a hledala něco zajímavého narazila jsem na Stmívání. No a protože nic lepšího v televizi nedávali, podívala jsem se na to. Okamžitě jsem změnila názor na celou sérii a věděla jsem, že si tuto knihu prostě musím přečíst.

Co říct k obálce. No mě se teda obálka českého vydání nelíbí vůbec. Nějak mě prostě nezaujala a pokud bych na knihu někdy náhodou narazila v knihovně a neznala její obsah, asi bych si ji nevybrala. Lepší už je to s orginální obálkou. Ta se mi líbí o mnoho více. Stephenie o této obálce prozradila, že jablko symbolizuje zakázané ovoce. Zakázanou lásku Belly a Edwarda, člověk s upírem by prostě spolu být neměli. Tento obal se mi líbí o mnoho více.

Teď bych něco řekla k obsahu knihy. Vlastně nevím, jestli je to vůbec potřeba, protože Twilight zná snad každý, ale tak pro jistotu to tu napíšu.
Protože si matka Isabelly Swanové ( Belly)  znovu vdala, a protože se její nový manžel často se svým týmem cestuje, rozhodla se Bella nechat jim více prostoru a  přestěhovat z krásného slunečného Phoenixu  do deštivého Forks, i když toto město nemá vůbec v lásce. Ve škole se setkává se skupinkou podivných spolužáků, kteří se straní ostatním. Jeden z nich, Edward, Bellu zaujme na první pohled. Ovšem na hodině biologie, se chová opravdu divně. Jakoby mu vadila Bellina přítomnost a hned po hodině vystřelí ze třídy a snaží se si hodinu nějak přehodit. To se mu ovšem nepodaří. Poté na pár dní zmizí a Bella se trápí co s ním je. Když se Edward vrátí zpátky, dělá jakoby nic a seznámí se s ní.  Belle se zdá, že s ním není všechno v pořádku. Když ale zastaví vlastníma rukama dodávku, která by Bellu bez Edwardovy záchrany zabila, Bella začne pátrat. Edward není člověk je něco jiného. Poté co Belle v La Push Jakob- syn přítele jejího otce, prozradí legendu o studených - upírech a vlkodlacích, je Belle jasné,čím Edward vlastně je. Je to upír.

Jak jsem již psala tato kniha je zfilmovaná. I zde je samozřejmě spousta rozdílů a odlišností mezi filmem a knihou. V knize mi například chybí jedna z mých oblíbených scén z filmu, kdy se Cullenovi snaží udělat Belle večeři. Když jim ale Edward řekne, že už Bella doma jedla, Rosalie okamžitě upustí talíř, který předtím držela, na zem.
V knize je mou nejoblíbenější scénou, když jsou Edward s Bellou na louce a mluví spolu o tom, jaké je to být upírem. A postupně se spolu sbližují více a více.

Kniha je totiž psána ich- formou z pohledu Belly.
 Bella  je úplně obyčejná dívka se sklonem k podceňováním. Dále je ,,trošku´´ nešikovná. Edward ji tedy musí neustále zachraňovat. Dále je velmi statečná, za což si zaslouží můj obdiv. Podle mého názoru, je to hrdinka se kterou se dá lehce ztotožnit.

Teď něco k Edwardovi. Edward je pro mě neoblíbenější knižní postavou vůbec a věřte, že knih jsem už přečetla opravdu hodně. Miluji jeho starostlivost, lásku a péči o Bellu. Další věcí, která mě k němu prostě strašně moc přitahuje je to, že umí číst myšlenky. Kdo by nechtěl umět číst myšlenky, že? Strašně ráda bych si tuto schopnost vyzkoušela aspoň na jeden den. V dnešní době je podle mého názoru tato schopnost dost potřeba, protože je na světě tolik falešných lidí, kteří k tobě nejsou upřímní a říkají něco úplně jiného než si myslí. Teď si představte, že byste tyto lidi rozeznali od těch, kteří jsou k vám upřímní. No nebylo by to skvělé?
Moc se mi také líbí, jak se pěkně chovají k Belle ostatní členové Edwardovy rodiny. Je to od nich tak hezké, že Bellu tak rychle přijali, i když to pro ně nebylo vůbec jednoduché. Když jsem knihu četla poprvé, neměla jsem vůbec ráda Rosalii za to, jak se chová k Belle. Ale stačilo se jen trošku zamyslet a došlo mi to. Ono i když se zdá, že být upírem je prostě skvělé, zas tak skvělé to není. Takže chápu, proč se Rosalie chová k Belle tak jak se k ní chová. Ano, závidí ji, že je člověkem. A  když si přečtete i poslední díl - Rozbřesk, uvidíte, že si Rosalii oblíbíte. Teda aspoň u mě to tak bylo. :)

Teď bych ráda řekla pár slov na závěr. Myslím, že tato kniha patří v žánru fantasy mezi klasiku, takže pokud jste tuto knihu nečetli a zaujala vás, rozhodně vám ji doporučuji přečíst.

Ukázka z knihy:

„Pověz mi, na co myslíš,“ zašeptal. Vzhlédla jsem a viděla jeho oči, jak se na mě upřeně dívají. „Pořád mi připadá tak divné, že to nepoznám.“
„Víš, my ostatní to takhle máme pořád.“
„To je těžký život.“ Představovala jsem si náznak lítosti v jeho tónu? „Ale tys mi neodpověděla.“
„Já jsem si přála vědět, na co myslíš…“ zaváhala jsem.
„A?“
„Přála jsem si, abych dokázala uvěřit, že jsi skutečný. A přála jsem si, abych se nebála.“
„Nechci, aby ses bála.“
            . . .

„Bála jsem se… protože, no, ze zjevných důvodů s tebou nemůžu zůstat. A bojím se, že bych s tebou ráda zůstala, mnohem víc, než bych měla.“ Při těch slovech jsem sklopila oči na jeho ruce. Bylo pro mě těžké říct tohle nahlas.
„Ano,“ souhlasil pomalu. „To je skutečně důvod ke strachu. Chtít být se mnou. To opravdu není v tvém nejlepším zájmu.“

Hodnocení: 85%