Review: Hobit - J.R.R. Tolkien

Název: The Hobbit
Autor: John Ronald Ruel Tolkien
Nakladatelství: Argo
Počet stran: 242
Žánr: fantasy

Toto je příběh o tom, kterak se Pytlík vydal za dobrodružstvím a shledal, že náhle dělá a říká naprosto neočekávané věci… Bilbo Pytlík je hobit, který se těší z pohodlného a skromného života a jen zřídkakdy putuje dále než do své spižírny ve Dně pytle. Jeho spokojené bytí je však narušeno, když se jednoho dne u jeho prahu objeví čaroděj Gandalf v doprovodu třinácti trpaslíků a vezmou ho s sebou na cestu "tam a zase zpátky". Mají v úmyslu uloupit poklad mocného Šmaka, velikého a velmi nebezpečného draka...

O příběhu dobrodružství Hobita slyšel už snad každý. Zvlášť v poslední době, kdy se tento příběh dostal i na filmová plátna. Tolkienovy knížky se staly už legendou a pro mě to jsou oblíbené příběhy dětství. Po velkém úspěchu zfilmovaného Pána prstenů jsem se rozhodla se konečně pustit i do knižního Hobita.

Obálek, ve kterých byl Hobit vydán je v průběhu mnoha let spoustu. Já si pořídila nejnovější vydání s filmovou obálkou. Ta se mi totiž líbí ze všech nejvíc. Dveře hobití nory, ze které se Bilbo vydává na svou nebezpečnou výpravu. Tato obálka je krásná a vystižná.

Do života  usedlého a pohodlného Bilba Pytlíka, žijícího na Dně pytle, vstoupí nečekaná údálost. Lépe řečeno čaroděj Gandalf a třináct trpaslíků, toužící porazit draka Šmaka, jež jim ukradl rodné město a bohatství. Bilbo byl Gandalfem vybrán, aby se jako čtrnáctý člen výpravy zúčastnil s hodností Lupiče. Bilbovi je ale jeho hobití nora milejší než pachtění se po horách s kupou nevychovaných trpaslíků. Nakonec ale část jeho povahy (po Bralovských předcícch) vyhraje a malý hobit se vydává vstříc dobrodružství.

Na výpravě zažívají krušné chvilky. Setkávají se s troly, padnou do zajetí skřetů a prchají před vrrky (mutantími vlky) na obřích orlech. Putují Divočinou, Mlžnými horami i Temným hvozdem. Zažívají spoustu dobrodružství, cílem jejich cesty je ale Osamělá hora neboli kdysi tak slavné trpasličí město Erebor, v jehož hloubi sídlí mocný Šmak. Zvládnou trpaslíci strastiplnou cestu přes Temný hvozd? A co budou naši malí přátele dělat jakmile je opustí veliký Gandalf? A co teprve sám slovutný Šmak, který se nehodlá o své bohatství dělit?

Ne nadarmo je Tolkien považován za jednoho z nejlepších spisovatelů 20. století. Krásný příběh plný dobrodružství, fantazie a nadpřirozených a bájných bytostí. Hobit nabízí vtipný pohled malého Bilba, napínavý děj a také popis krásné přírody velkolepé Středozemě.

Bilbo je skvělý hrdina, protože je stále takový nezúčastněný, do úzkých se dostává náhodou a z nebezpečí vždy vyvázne s velkou dávkou štěstí. Navíc má ke všemu nějaký vtipný komentář. Bilba jsem si prostě oblíbila a celou jeho cestu jsem mu držela palečky. A nechybí tady má oblíbená postava Gluma a jeho "milíššek". Knížka se mi prostě líbila a kdo ji ještě nečetl, určitě by si měl alespoň kousek přečíst. Vždyť na těchto příbězích stojí, stejně jako na sérii o Harrym Potterovi, spousta generací.

V poslední době se v kinech objevila druhá část filmového Hobita. Skutečnost, že se filmaři rozhodli knížku rozdělit do tří částí mě příliš nenadchla, ale byla jsem na zpracování velmi zvědavá. Do filmů bylo přidáno spoustu věcí, jež v knížce nenajdete, ale vzhledem k tomu, jak si filmaři jinak s detaily poradili, mi to ani nevadilo. Velkolepý návrat po mnoha letech do Středozemě se povedl.

Recenze na Hobita: Šmakovu dračí poušť zde.

Pro mě nadále zůstává Tolkien jedním z mých nejoblíbenějších autorů vůbec. Velká poklona za to, že dokázal vytvořit krásný příběh, který posadil do té nejnádhernější krajiny úchvatné Středozemě.

Ukázka z knihy: Těsně před dobou k svačině se ozvalo pronikavé zařinčení domovního zvonku, a vtom si vzpoměl! Honem běžel postavit na čaj, připravil druhý šálek s podšálkem, pár koláčů navíc a běžel otevřít. ,,Promiňte, že jsem vás nechal čekat," měl už na jazyku, ale najednou si uvědomil, že to není vůbec Gandalf. Byl to nějaký trpaslík s modrým plnovousem zastrčeným za zlatý opasek a s velice jasnýma očima pod tmavozelenou kapucí. Jakmile se dveře otevřely, vrazil dovnitř, jako by byl očekáván.

Hodnocení: 89%