čtvrtek 27. února 2014

Review: Milý Johne - Nicholas Sparks

Název: Dear John
Autor: Nicholas Sparks
Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 268

Romantický příběh lásky amerického vojáka a mladé středoškolačky od úspěšného bestselleristy Nicholase Sparkse. John Tyree se stane vojákem, aniž by věděl, co všechno to obnáší. O týdenní dovolence se osudově zamiluje do Savannah, křehké a laskavé dívky. Jejich lásku ale podrobí tvrdé zkoušce 11. září, protože John musí do války. Dokáže láska překonat stesk a odloučení, ale i hlubší rozpory mezi milenci?

Na tuhle knížku jsem se strašně dlouho těšila. Jeden z mnoha proslulých bestsellerů spisovatele Nicholase Sparkse mě hodně zaujal, stejně jako všechny jeho romány. Knížku jsem četla nezávisle na filmu, protože ten jsem ještě neviděla, ale jestli je stejně dobrý jako kniha, tak se na něho hrozně moc těším.

Všechny obálky ve kterých Milý John vyšel se mi moc líbí, jsou romantické a takové jemné. Nejvíc se mi ale asi líbí filmová obálka, která je i ta česká. Channing Tatum a Amanda Seyfried jako John a Savannah na obálce jsou prostě dokonalým vyjádřením celého  příběhu.

John žije se svým introvertním otcem ve městě u pobřeží a vlastně neví, co se životem. Po střední vystřídal spoustu různých zaměstnání, ve kterých ale nevydržel příliš dlouho a volný čas tráví v místní hospodě, kde se opíjí se svými bývalými spolužáky, téměř ztroskotanci. Nemá vlastně žádné přátele, dívky střídá aniž by k nim cítil nějaký hlubší cit a nerozumí si se svým otcem, který je schopen mluvit jen o mincích. Jakmile zjistí, že jeho život se zastavil  na jednom místě a vlastně nemá budoucnost, rozhodne se John přihlásit do armády. Čeká nebo alespoň doufá, že se mu tady podaří najít smysl života a dát mu trochu řád. Po nějaké době se John vrací na dovolenou zpět domů. Jeho vztah s otcem se příliš nezlepšil, pořád jsou si spíše cizí. Jednou při surfování se John seznámí s dívkou, Savannah, která přijela do města stavět domy pro chudé.

Savannah je pravý opak Johna, velmi zbožná, pečlivá a maličko naivní. Přesto mezi ní a Johnem vznikne silné pouto, které postupně přeroste v obrovskou lásku. Díky Savannah John konečně pochopí svůj komplikovaný vztah s otcem, který nejspíš trpí duševní nemocí. Vše vypadá idylicky, John konečně našel pravou lásku, smysl svého života. Jenže se blíží konec jeho dovolené a s ním i loučení se Savannah. John slibuje, že se vrátí opět za rok na svou dovolenou a pár měsíců na to mu má skončit smlouva s armádou, kterou podepsal na dva roky. Den odjezdu ze základny odpočítává John stejně jako Savannah, plánují spolu velkou budoucnost a společný šťastný život. Jenže se stane něco, co přeruší jejich plány. 11. září.

John zůstane v armádě a pomáhá při záchraně, poté je poslán do Iráku, na neurčito. Naje
dnou se vzdaluje jeho budoucnost se Savannah a dokonce i Savannah samotná. Jednoho dne mu do Iráku příjde od ní dopis, který začíná Milý Johne... Najednou se John cítí opět jako bez smyslu života. Savannah se totiž zamilovala do někoho jiného...
Nejdřív jsem musela hodně přemýšlet, jak bych tuhle recenzi vlastně měla napsat. Mám v sobě totiž tolik emocí, které nejde tak snadno vyjádřit. Tahle knížka je tak moc nabitá romantikou a emocemi a povedlo se jí to vše přenést i na mě.

Co se týká knihy jako takové, je velmi lehká, čtivá a taková odpočinková. Děj má spád, a i když tam je větší množství popisných pasáží, nenudily mě a četla jsem je s velkým zaujetím. Třeba Johnův popis války v Iráku jsem hltala téměř se slzami v očích. Nicholas prostě ví, jak zaujmout a hlavně jak zasáhnout srdce. Je to citlivý a dojemný příběh, který ve mně zanechal jakousi stopu.
Postavy byly pro mě všechny dokonalé. Obětavý a milující John, přátelská Savannah, pak ještě milý Savannin přítel Tim. V téhle knize prostě nejsou postavy, které vám nepřirostou k srdci.

Milý Johne je pro mě kniha, která si zaslouží obdiv. Je zde spousta situací, díky kterým si uvědomíte, že život není vždycky jednoduchý a pak je tu ta osudová láska, která přestože prošla spoustou problémů, se zdá jako věčná. Možná se zpočátku zdá jako ohraný příběh, Nicholas ale do něj vložil něco neobyčejného, něco krásného. Je to kniha, která mi zlomila srdce, ale já jsem ráda, že jsem si ho zlomit nechala.

Ukázka z knihy: Venku se začínalo ochlazovat. Louže se leskly v měsíčním světle, mraky se protrhávaly a mezi nimi se tu a tam zatřpytila hvězda, jako by mi chtěla připomenout, k čemu jsem se právě přiznal. ,,Představoval sis někdy něco takového?" zeptala se. ,,Jako nás dva?" ,,Ne." ,,Mám trochu strach." Sevřel se mi žaludek. Najednou jsem si byl jistý, že necítí totéž co já. ,,Nemusíš to po mně opakovat," vysoukal jsem ze sebe. ,,Proto jsem to neříkal..." ,,Já vím," přerušila mě. ,,Špatně jsi mě pochopil. Mě nepolekalo, žes mi to řekl. Já mám strach, protože ti to chci říct taky. Miluju tě, Johne."

Trailer k filmu:

Hodnocení: 90%