čtvrtek 27. února 2014

Review: Město ze skla - Cassandra Clare (Nástroje smrti #3)

Název: City of glass (Mortal Instruments #3)
Autor: Cassandra Clare
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 448
Žánr: fantasy
  
Anotace
Aby Clary zachránila život své matce, musí se vydat do Skleněného Města, dávného domova všech lovců stínů, přestože vstup do města bez povolení je proti Zákonu a porušení Zákona se trestá i smrtí. A aby toho nebylo málo, dozví se, že Jace ji ve městě nechce a Simona uvrhli lovci stínů do vězení, jelikož jim upír, kterému neublíží sluneční světlo, připadá krajně podezřelý. Clary postupně odhaluje další střípky z minulosti své rodiny a nalézá přitom spojence v tajemném lovci stínů Sebastiánovi. Valentýn sbírá veškeré své síly, aby jednou provždy zničil všechny lovce stínů, a jediná šance, jak ho porazit, spočívá ve spolupráci s odvěkými nepřáteli. Dokáží však podsvěťané a lovci stínů zapomenout na vzájemnou nenávist a bojovat za společnou věc? Jace si uvědomuje, jak moc je ochoten kvůli Clary riskovat. Podaří se Clary získat vládu nad svými nově objevenými schopnostmi a zachránit Skleněné Město?




O sérií Nástroje smrti jsem poprvé slyšela teprve nedávno, ale zaujala mě natolik, že už jsem přečetla i třetí díl, který mě zatím bavil asi nejvíce.  Pokud jste zklamaní, že tato série jako většina ostatních sérií bude mít jen 3 díly, pletete se. Tato série byla sice zakončena 3. dílem, ale další tři by na ně měly navazovat. Takže nebojte, ještě nic neskončilo...
V současné době  vyšel  4. díl této skvělé série - Město padlých andělů, na který se už hodně těším ( a plánuji si ho v co nejbližší době pořídit).

 Další díly budou následovat do konce tohoto roku. 5. díl - Město ztracených duší by měl vyjít 30.5. a  6. díl -Město nebeského ohně 31.8. v den mých narozenin :-)


Obálka je opět krásná. Mám ráda tento styl obálek, takže v tomto ohledu jsem více než spokojená.
Níže přikládám obálky ostatních států seřazené od nejhezčího po tu, která se mi líbí nejméně. Souhlasíte s mým výběrem?


Nejvíce se mi líbí obálka fanouškovská, která bohužel neexistuje, ale je krásná.  Co na ni říkáte vy? Také se vám tak líbí? Mě se strašně moc líbí, vypadá skvěle a ta hnědobílá barva je také úžasná, protože tak se kniha odlišuje od ostatních barevných knížek. Já bych tuto knihu v mé  knihovničce jen uvítala. Vy snad ne?


Na druhé místo bych asi dala obálku úplně nahoře ( českou, druhé vydání), pak bych asi dala anglickou obálku, i když mi připadá taková zvláštní, modrá tvář s oranžovými znaky? Zajímavé... Dále bych dala asi obálku originální ( USA) , pak bulharskou a nakonec obálku německou. Která působí sice tajemně, ale mě moc nezaujala...
Málem bych zapomněla na první české vydání. To není úplně špatné a dala bych ho asi na třetí místo hned po našem druhém  vydání. Myslím, že se grafikové po katastrofální obálce prvního dílu trošku poučili...

Jak byste seřadili tyto obálky vy? Souhlasíte se mnou?

 Nyní bych vás chtěla upozornit, že by recenze na třetí díl Nástrojů smrti, mohla obsahovat SPOILERY na díly předcházející. Doporučovala bych vám proto přeskočit následující dva odstavce a pokračovat až s odstavcem nastávajícím.

Tato kniha je speciální tím, že se většina děje neodehrává v New Yorku, ale v Idrisu, tedy posvátné zemi nefilimů. Nifilimové toto město ochraňují nějakými kouzly, takže se zde cítí všichni velice bezpečně a myslí si, že zde na ně Valentýn nemůže zaútočit. Všichni dospělí nefilimové projednávají na sněmu různé prohřešky a zákony a snaží se vymyslet, jak zastavit Valentýna.  Člověku by se zdálo, že se jedná o klidné město a nic se zde za celou dobu nemohlo stát, nemyslíte? Bohužel opak  je pravdou.

Na začátku knihy se dozvídáme, že se Jace a jeho rodina chystá do Idrisu, ale protože se Clary dozvěděla, že v Idrisu žije Hadrián Močál, který by mohl pomoci její mamince, chce jet samozřejmě taky. A protože je Clary dost paličatá, nedokáže ji nic od jejího plánu odradit. A to ani Jace, který si myslí, že není  v Idrisu bezpečno, protože se tam nachází  poslední z Nástrojů smrti a  je  jasné, že po něm Valentýn určitě půjde. Ovšem Clary je neoblomná a jen tak něco ji přece nezastaví. Navíc má ty svoje zvláštní schopnosti... Takže se samozřejmě do Idrisu nějakým způsobem dostane. No a protože v tomto městě dlouho žila její maminka, dozvídá se spoustu věcí o své minulosti, které dokážou mnohdy hodně překvapit nejen ji, ale také Jace...

Tuhle sérii jsem si velice oblíbila a tento díl není žádnou výjimkou. Autorka píše velice čtivě a poutavě a samozřejmě, jak už jsme si zvykli v minulých dílech, dokáže hodně překvapit. I když jsem na některé její fígle přišla a ne všechno mě asi překvapilo, tak jak mě mělo překvapit ( přece se nenechám jako velká čtenářka tak snadno přechytračit), stále zde bylo dost věcí, které mě šokovaly. Někdy jsem opravdu koukala a říkala si, tak to mě teda ani na chvíli nenapadlo...  Spousta věcí mě sice napadla, ale nepřikládala jsem tomu žádnou váhu a hledala jsem nějaké pravděpodobnější řešení. Mělo mě ale napadnout, že Cassandra Clare nikdy nenavádí hlavní hrdiny tou nejpravděpodobnější cestou...




Jak už jsem psala v minulých recenzích, v této knize snad není ani jedna postava, která by vás aspoň trošinku nezaujala. Myslím, že každá postava má něco do sebe a je něčím specifická. Za zmínku  určitě stojí vztah dvou mužů - kouzelníka Krasomila Pohromy ( Magnuse) a lovce démonů Aleka. Já jsem tedy zatím nečetla žádnou knihu z YA, kde by bylo něco takového zmíněno. Všichni autoři píší především o věcech, které nemůžou vyvolat žádný poprask. Já  ale myslím, že je fajn že se toho Cassandra moc nedrží...


Kromě Jace a Clary, je zde spousta dalších důležitých postav, které mám moc ráda. Například Luke, to je pro mě nejtrpělivější a nejvytrvalejší knižní postava snad vůbec. Soupeřem mu může být už snad jen Jacob ze Stmívání, ale ten  naopak nepatří mezi mé oblíbené postavy... Opravdu  obdivuji Lukeovu trpělivost a i když si myslím, že trpělivá docela jsem, asi bych se toho měla od něj hodně co učit. :-)


Máte rádi spíše emoce než akce? Ani to vůbec nevadí, tato kniha totiž není nabitá jen akcí, ale je také plná emočních scén, které vás zasáhnou. Myslím, že i v minulých dílech byla spousta emocí, přece jen když je vaše největší láska ve skutečnosti také váš bratr, přináší to nějaké ty emoce, ale v této knize je těch emocí ještě více. A ne všechny se točí jen kolem Clary a Jace...
Hodně emocí určitě bude také kolem Simona, který to v tomto díle totiž nebude mít vůbec lehké. Jak se s tím ale popere si musíte přečíst sami...

( obrázek mám z blogu Away from reality - čímž bych chtěla zároveň poděkovat)

Další hodně pozitivní a krásná věc byly rozhodně dialogy mezi Clary a Jacem. Já osobně jsem se jich vůbec nemohla nabažit. Ať už se hádali, či nehádali, vždy byly jejich rozhovory velice zajímavé a hodně dojemné.

Takže ať už jste příznivci spíše Simona nebo spíše Jace, neváhejte a knihu si přečtěte, protože tato kniha opravdu stojí za přečtení. Je plná akce i emocí, příběh je velmi strhující a čtivý. Takže ještě jednou tuto knihu vám všem doporučuji.

Obrázky mám ze stránky   http://www.fanpop.com/clubs/city-of-glass/images/30999962/title/magnus-fanar

P.S. Pokud máte rádi tuto sérii určitě víte také o tom, že byl první díl zfilmován. Mě teda film nijak zvlášť neohromil, ale i tak nebyl úplně špatný.  Co na něj říkáte vy? A chtěli byste, aby byly zfilmovány i další díly? Druhý díl totiž  pravděpodobně zfilmovaný bude i přes počáteční neúspěch jedničky... Souhlasíte s rozhodnutím pokračovat? Kouknete se i na Město z popela? Já film zatím neodsuzuji, třeba bude lepší než už dříve zmiňovaná jednička, kde mi teda moc herec hrající Jace, moc neseděl, některé scény mi připadaly docela nelogické a ten film mi jen připomněl, proč se říká, že nemají filmy na knihy. Musím říct, že ne vždy s tím souhlasím, ale v tomto případě, byla opravdu kniha lepší...

Hodnocení: 90%







Ukázka z knihy:

,, Nevzpomínám si na ně,´´ uklidnil ji Sebastián. ,, Skoro vůbec. Když jsem byl mladší, přál jsem si mít starší sestru nebo bratra, prostě někoho, kdo by mi mohl vyprávět, jaké to bylo mít je za rodiče.´´
Zamyšleně se na ni podíval. ,, Clary můžu se tě na něco zeptat? Proč jsi přijela do Idrisu, když jsi věděla, jak špatně to tvůj bratr ponese?´´
 Chystala se odpovědět, mezitím se však vynořili z úzké uličky na známém neosvětleném náměstíčku v jehož středu zářila v měsíčním svitu nepoužívaná studna.
,, Studniční náměstí,´´ oznámil Sebastián hlasem, v němž neklamně zazněl zklamaný tón.
,,Trvalo nám to kratší dobu,než jsem čekal.´´



1 komentář:

  1. Nedávno jsem dočetla teprve první díl, ale ten mě zaujal tak, že rozhodně si v blízké době přečtu i další díly. Hned po přečtení jsem se koukla na film, ale rozhodně knížka je o 100% lepší. V tom filmu to bylo šíleně zkrácené a scény, které byly v knížce mi tam hrozně chyběly, takže souhlasim s tebou knížky jsou vždy lepší než filmy. Jinak krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat