úterý 16. prosince 2014

Review: film Hobit - Bitva pěti armád

Název: The Battle of the five armies

Dobrodružný / Fantasy
USA / Nový Zéland, 2014, 144 min

Děj filmu
 „Hobit: Bitva pěti armád" uzavírá epické dobrodružství Bilbo Pytlíka, Thorina Pavézy a skupiny trpaslíků. Když se jim v boji proti draku Šmakovi podařilo dobýt zpět svou vlast, nechtěně vypustili do světa smrtící sílu. Rozzuřený Šmak dští svůj spalující hněv na bezbranné muže, ženy a děti v Jezerním městě. Thorinova posedlost hromaděním znovu nabytého pokladu, kterému i přes Bilbovu snahu obětuje přátelství i čest, dožene Hobita k zoufalému a nebezpečnému rozhodnutí. Ale ještě větší nebezpečí je čeká. Sauron, o jehož krocích nikdo kromě čaroděje Gandalfa nic netuší, tajně vyslal obrovskou armádu Skřetů, aby zaútočila na Osamělou horu. S tím, jak se stahují mračna stupňujícího se konfliktu, jsou Trpaslíci, Elfové a Lidé postaveni před volbu, zda se sjednotí či budou zničeni. Budoucnost Středozemě visí na vlásku a v epické bitvě pěti armád bojuje Bilbo o život svůj i svých přátel.

Třetí a závěrečný díl fantasy trilogie Hobit začíná přesně v momentě, kterým skončil i díl druhý. Rozzuřený Šmak, jenž byl vyhnán z Hory míří přímo na Jezerní město a chystá se ho do základů zničit. Lidé prchají, ale děsivému hněvu Šmaka nikdo neunikne. Najde se však hrdina, který dokáže zuřivého draka porazit a Osamělá hora i s veškerým svým bohatstvím tak zůstává v rukou Thorina Pavézy a jeho skupiny trpaslíků. Jenže Thorin není jediný, kdo si na rozsáhlé bohatství v hlubinách hory dělá nárok. Lidé z Jezerního města, jež kvůli Šmakovu běsnění přišli o všechen majetek i střechu nad hlavou chtějí podíl ze zlata, aby si postavili nové přístřeší. Také král Lesních elfů Thranduil si chce vybojovat svou část. Thorin však není ochoten cokoli ze svého dědictví dát, a tak se schyluje k bitvě. Všichni tři se ale nakonec budou muset spojit proti jinému nepříteli, skřetům pod velením Azoga. Dochází k bitvě, která rozhodne nejen o Osamělé hoře, ale také o budoucnosti trpaslíků, lidí i elfů a vůbec celé Středozemě.
Celý rok jsme čekali na to velkolepé finále, kterým vyvrcholí třídílná série o malém, ale neobyčejně odvážném hobitovi, jež se rozhodl prožít dobrodružství. Druhý díl byl pro mě úžasný, a tak jsem očekávala, že i Bitva pěti armád bude opravdu stát za to. A skutečně jsem zklamána nebyla.

Už z názvu je jasné, že tentokrát půjde o pořádnou nálož akce a že se Hobit mírně sveze do roviny podobné Pánu prstenů, kde o bitvy a "jatka" se skřety nebyla nouze. A taky že se bylo na co koukat. Po většinu filmu jsem měla husí kůži, dokonce i slzy na krajíčku. Tvůrci filmu opět nezklamali a nabídli nám pohled do těch nejkrásnějších krajin Středozemě. I když je pravdou, že jen chvilkově, jelikož se většina filmu soustředí právě na Bitvu. Proto budou rádi spíše milovníci delších bitevních scén. Avšak podmanivá hudba a perfektní hlasy herců byly opět dokonalé a podtrhly tak velkolepost filmu. Nesmím zapomenout zmínit Šmaka a jeho hlas, který patří Benedictu Cumberbathovi. Při každém jeho slově mi opravdu vstávaly chlupy na rukou :D Film je dost akční i napínavý, oproti předchozím dílům zde ale chyběla trocha toho humoru.

Co se postav týče byla jsem vcelku spokojená. Thorin se ukázal jako pravý přítel, i když to s ním bylo na vážkách a Bilbo rovněž nezklamal a dokázal smysl pro odvahu a přátelství. K mému nadšení zde větší roli dostal Thranduil, král lesních elfů. Každé jeho slovo jsem doslova hltala i s přihlouplým úsměvem na tváři. A do paměti se mi vryla jeho hláška ,,I came to reclaim something of mine." Jen postava Tauriel mi přišla tak trochu zbytečná. Chápu, že nějaký ten románek může zvýšit oblibu filmu, přece jen ale tenhle "milostný trojúhelník" nebyl až tak nutný.

Bitva pěti armád je skutečně fenoménem, který zakončil příběh o jedné výpravě. Celkově není na filmu nic, co by se mi nelíbilo. Perfektní sestava herců, kterým uvěříte každé jejich slovo, jako by skutečně právě vyšli někde z Roklinky či Mordoru; hudba, jež vhání slzy do očí a klasický boj mezi dobrem a zlem. Za mě asi nejlepší díl z celé trilogie.
 Hobit není jen obyčejným příběhem o fantasy světě, skrývá také určité poselství. Hobit nám vypráví o odvaze, přátelství a obětavosti. Ukazuje věčný boj dobra a zla, jež můžeme vidět neustále, stejně tak jako téma lásky a zrady, odhodlání a síly vůle. Středozemě vždycky byla a bude moje srdcová záležitost. A díky těmto filmům se můžeme alespoň maličko pokochat světem, který je pro tolik z nás tím nejkrásnějším.

Trailer:

Samozřejmě ani nesmí chybět soundtrack k filmu, který je opět perfektní :) (nazpíval Pipin z Pána prstenů)

Hodnocení: 100%