úterý 4. srpna 2015

Review: Oškliví - Scott Westerfeld (Oškliví #1)

Název: Uglies (Uglies #1)
Autor: Scott Westerfeld
Nakladatelství: Triton
Počet stran: 328
Žánr: sci-fi, YA

Anotace

Každý může být úchvatně krásný, co je na tom špatného? Tally bude brzy šestnáct a už se nemůže dočkat. V jejím světě šestnácté narozeniny znamenají operaci, která člověka změní z fyzicky ošklivého na dokonale krásnou bytost, a tím jej katapultuje do ráje špičkových technologií, kde jedinou prací je nikdy nekončící zábava. Několik týdnů před narozeninami však Tally potkává novou kamarádku Shay, která si není úplně jista, jestli vůbec chce být krásná. Mnohem raději by se ocitla mimo dokonalý svět, na utajeném místě zvaném Kouř, kde žijí oškliví, kteří se rozhodli vzbouřit proti diktátu a povinnosti být krásný. Když Shay uteče a zanechá Tally zašifrovaný vzkaz s popsanou cestou do společenství, odhalí Tally odvrácenou stranu světa krásných – a není to nic pěkného. Úřady ji postaví před nejhorší volbu, jakou si dokáže představit: buď najde svoji kamarádku a vrátí se s ní zpět, a zároveň prozradí úřadům, kde se úkryt nachází, nebo nikdy nebude krásná. Její rozhodnutí jí navždy změní život…

Něco málo k ději..
V tomto příběhu jsou obyvatelé rozdělení prakticky do dvou skupin. Oškliví a Krásní. Každý obyvatel se po dosažení šestnácti let podrobí operaci, při které se z něj stává Krásný. Nové kosti, nová tvář, nový život. Krásní se soustřeďují v New pretty townu, kde pořádají nikdy nekončící večírky a užívají si nespoutanosti života. Hlavní hrdinkou je Tally Youngbloodová, patnáctiletá Ošklivá, která už se nemůže dočkat, až se konečně stane Krásnou a její život bude jedna velká párty. Pár dní před operací se seznámí se Shay, další Ošklivou, která má však jiný pohled na život. Nechce jít na operaci a rozhodne se utéct do divočiny, přidat se k dalším, kteří se rozhodli zůstat už napořád Oškliví. Jenže po tom, co Shay uteče zastaví úřady Tallyinu operaci, dokud jim neprozradí, kam Shay utekla. Nakonec se Tally rozhodne spolupracovat a vydává se po stopách Shay a dalších, aby tak našla jejich sídlo. Jenže život mimo zářivý svět Krásných se najednou nezdá tak špatný...

O této sérii jsem dříve mnoho neslyšela. Musím ale říct, že anotace mě okamžitě upoutala a já se pustila do čtení s velkým nadšením. Velmi zajímavý námět, kterému nechybí nápad a akční děj zaručuje, že se u téhle knížky nemáte šanci nudit. K tomu přihoďte pár vtipných hlášek, nějaký ten románek a supr počtení je na světě.

Postavy
Hlavní postava Tally mě celkem dost bavila. Žádná otrávená, rozmazlená holka a přestože bych s ní v pár věcech nesouhlasila, přišla mi celkem sympatická. Nejvíc mě ale dostala její kámoška Shay. Skoro se mi chce říct, že každá knížka potřebuje nějakou tu správně prdlou, ztřeštěnou a nezodpovědnou postavu, právě jako je Shay. V podstatě tady nebyla žádná, která by mi přímo lezla na nervy. Při čtení jsem si ale nedokázala dost dobře představit, jak vlastně takoví Krásní mohou vypadat. Jako spousta Barbie a Kenů?

Závěr
Přiznávám, že zpočátku jsem měla kapku problém se začíst. Postupovala jsem rychlostí pět stránek za hodinu a tolik mě to nebralo. Čím víc jsem ale četla, tím víc mě to bavilo. Na konci pak přišel výbuch a já čtení téhle  knížky nelitovala. Když se prolouskáte začátkem, slibuju vám, že máte přečteno za chvilku. Kniha je plná napínavých momentů, nervy drásajících akčních scén a taky vám předvede sílu přátelství a lásky v celé své kráse. Ukáže vám taky, že krásná tvář nemusí být to nejdůležitější. Zápas mezi touhou po kráse a životě bez potíží a rozumem. Alespoň to jsem si z toho vzala já. Dejte knížce šanci a uvidíte, co v ní najdete vy. 

Ukázka z knihy: Tally Youngbloodová čekala, až se setmí.  Otevřeným oknem viděla New Pretty Town. Zábavní věže už zářily a zahradami radostí se vinuli hadi hořících pochodní. Několik upoutaných horkovzdušných balonů se vzpínalo k temně růžovému nebi a jejich posádky po sobě a po prolétajících paraglidistech střílely bezpečnou pyrotechnikou. Přes vodu sem zalétala hudba a smích, jako kameny hozené s tou správnou falší, aby jejich ostré hrany rozdíraly Tallyiny napjaté nervy.

Hodnocení: 85%








Žádné komentáře:

Okomentovat