pondělí 26. ledna 2015

Review: Eleanor & Park - Rainbow Rowell

Název: Eleanor & Park
Autor: Rainbow Rowell
Nakladatelství: Yoli
Počet stran: 335

Romance ze školního prostředí, neobvyklá je v tom, že hlavní hrdinka není nejkrásnější holka na škole a její milý není nejúžasnější borec; ona je obyčejná, trochu při těle, on nenápadný kluk s částečně asijskými předky. Jejich zvolna se vyvíjející vztah překvapí je samotné a je líčený tak, že když se poprvé vezmou za ruku, připraví to o dech je i čtenáře.

Obálka: Paperback, matná
Tahle obálka nepotřebuje žádné složité obrazy ani zářivé barvy a přesto je krásná. Někdy je prostě v jednoduchosti krása.
Eleanor je zrzavá, tak trochu při těle, vzhledem kapku excentrická a spíše samotářská dívka, která se jednoho dne roku 1986 přestěhuje s rodinou do nového městečka. Na střední tak nějak vybočuje z řad, nejen tím, že je tu nová, zvláště ale svým vzhledem působí trochu jako podivín.
Park je tmavovlasý, šikmooký a přestože ve škole celkem oblíbený, nenechá si od ostatních diktovat, co má nebo nemá dělat. A tak se jednoho dne při cestě autobusem stane, že se Eleanor s Parkem střetnou. Zpočátku mezi nimi je jen napětí a strach Parka, aby ho ta podivínka nestáhla do ,,společnosti spodiny". Pomalu ale vzniká a tvaruje se cosi jako láska. Nenávist i ostych mizí a z těch dvou se stávají přátelé. A přestože to nemají spolu zrovna nejjednodušší, zamilují se do sebe a zdá se, že tahle láska bude trvat věčně.

Tahle knížka pro mě byla takovým milým překvapením. Vlastně jsem se na ni hrozně moc těšila a vůbec mě nezklamala. Jedná se o roztomilý příběh o první lásce dvou lidí, kteří k sobě na první pohled vůbec nepatří. Jenže osud se zdá, má někdy dost smysl pro humor. Z lhostejnosti se stává přátelství a z něj pak láska. Vztah mezi Eleanor a Parkem je zvláštní. Nejde o lásku na první pohled, ale pomalu a postupně k sobě nalézají cestu. Právě tohle se mi na knížce tolik líbilo. Žádné: ,,stačil jeden pohled a věděl jsem, že ji budu milovat na věky" nebo jiná klišé. Tihle dva museli bojovat, aby spolu mohli být a ani potom to neměli dvakrát jednoduché.

Postava Parka mi dost připomínala (i v knížce o tom je zmínka) klasického Romea. Beznadějně zamilovaný, schopný velkých činů pro svou milou. Prostě mi padl do oka hned. Za to s Eleanor jsem měla chvílemi trochu problém. Je dost náladová a Parka pořád odháněla. Některé její činy prostě postrádaly logiku. Na druhou stranu chápu, že to neměla zrovna lehké v životě a tak, jak se říká, ,,zoufalá situace vyžaduje zoufalé činy". Celý příběh je vyprávěn v er-formě a střídá se vyprávění Parka a Eleanor. Díky tomu máme možnost nahlédnout na příběh očima obou postav. Přece jenom ale by ich-forma v téhle knížce byla o něco lepší no. Ostatní postavy byly vcelku fajn, pokud vynechám Eleanořina nevlastního otce.

Knížka je krásně čtivá a návyková. Sice místy kapku přeslazené, ale to tak u romantických knížek bývá. Navíc strašlivě roztomilá. Být ta knížka z marcipánu, člověk by ji spapal na posezení. Já si čtení maximálně užívala, bohužel ale konec mě trochu zklamal. Takhle otevřený konec jako by nechal i velkou otevřenou díru v mém srdci.
Pokud si ale Eleanor a Parka vyberete, budete jejich příběh prožívat společně s nimi až do úplného konce. Možná vám to připomene nebo ukáže, jak krásná může být první láska. A taky že v životě všechno něco stojí.

Ukázka z knihy: Byla trochu moc daleko, a tak jí dal ruku na záda a přitáhl si ji blíž. Pokusil se, aby to vypadalo, že to dělá pořád, jako kdyby si pokaždé, když se dotkl nějaké nové části jejího těla, nepřipadal jako objevitel Severozápadní cesty. Eleanor se opřela dlaněmi o podlahu mezi nimi a nahnula s k němu, a to ho povzbudilo, proto jí položil duhou ruku kolem pasu. A pak to bylo zkrátka příliš, skoro ji držet v náručí a přece ne. Zapřel se o kolena a přitáhl si ji ještě blíž.

Hodnocení: 85%