neděle 26. října 2014

Review: Ještě než umřu - Jenny Downham

Název: Before I die
Autor: Jenny Downham
Nakladatelství: Eroika
Počet stran: 244

Sedmnáctiletá Tessa má stejné pocity, touhy a plány jako její vrstevníci. Na jejich uskutečnění má ovšem podstatně méně času. Trpí leukémií v pokročilém stadiu a v takovém rozsahu, že není možná žádná další léčba. Tessa se smiřuje s neodvratným osudem svérázným způsobem: sepíše si seznam věcí, které by ještě chtěla stihnout, dokázat, zažít, a pokud jí zdravotní stav dovolí, pustí se bezhlavě do jejich plnění.
Hluboká a pochopitelná lidská touha chovat se někdy jinak, než je běžné, porušit zákony, prožít skutečné dobrodružství, bláznivě se zamilovat, uniknout ze všednosti a konvencí se v kulisách umírání a omezeného času mění v napínavý a překotný boj o holé přežití, o samou podstatu lidské existence. Intenzivní příběh
odkrývající pozadí zamotaných rodinných vztahů, skrytých bolestí, příběh o rodičovské, sourozenecké a partnerské lásce, příběh o smíření a pomíjivosti všedních problémů promlouvá svou neúprosností, nesentimentalitou a jednoduchostí ke všem generacím čtenářů.

Obálka: Hardback, lesklá
Jednoduchá, jednobarevná. U téhle knihy není potřeba vyumělkované obálky, tahle mluví za vše.

Tessa Scottová je mladá dívka, ke které nebyl osud zrovna štědrý. Trpí rakovinou krve už od dětství a nyní je ve velmi pokročilém stádiu. Rozhodla se vzdát léčbu, která ji stejně moc nepomáhala a teď chce stihnout zažít věci, které si přeje. Má svůj seznam, list věci, které chce udělat. Na seznamu má například sex, drogy, slávu nebo lásku. S uskutečňováním jejích přání ji pomáhá kamarádka Zoey. Obě tak zkusí drogy, sex a krádež. Přesto Tessa není spokojená. Chybí ji potřeba skutečné lásky v životě a přestože ví, že nemá mnoho času, chce se ještě zamilovat. Seznámí s klukem ze sousedního domu, s Adamem. Adam je jiný než ostatní. Stará se o svou nemocnou matku a taky o zahradu za domem. Má docela jiné priority než jeho vrstevníci a s Tessou se rychle sblíží. Po nějakém čase se do sebe skutečně zamilují. Jenže jejich láska nepotrvá věčně. Tessa je na kraji a pomalu umírá...

O knize jsem se dozvěděla náhodou. Jakmile jsem si přečetla anotaci, bylo mi jasné, že si ji musím přečíst. Musím říct, že jsem měla velká očekávání a hodně jsem se na knížku těšila. Během čtení jsem sice měla maličko problémy, po přečtení však ve mně zůsal zvláštní pocit a velká díra v srdci.

Upřímně, s postavami jsem měla dost problém. Tessa byla strašně protivná, otrávená a zlá na lidi okolo. Chápu, že je nemocná a že nemá zrovna náladu na to být šťastná, ale ubližovat svým blízkým není zrovna fér. Nejvíc mi vadilo, jak se chová ke svému otci. Ten za její nemoc přeci nemůže a navíc se opravdu snažil. Na druhou stranu nechci soudit, kdoví, jak bych se v její situaci zachovala já. Každopádně mi hlavní hrdinka zrovna nesedla. Podobné to bylo se Zoey. Byly to nejlepší kamarádky a přesto se k sobě chovaly strašně. Pořád se hádaly a byly na sebe hnusné. Ani jedna z nich mi nepadla do noty. Naštěstí to trochu zachránil Adam. Přestože bych mu taky spoustu věci vytkla, byl o něco lepší než Tessa. Prostě námět i děj knihy super, ale postavy děs. Naštěstí se to ke konci trochu zlepšilo a i já tak můžu své mínění o něco vylepšit.

,,Vytváříme šablony, sdílíme okamžiky. Někdy mi připadá, že jsem jediná, kdo to vidí."

Občas jsem měla maličko problém se v knize zorientovat. Byly zde časté skoky do různých prostředí i časů bez jakéhokoliv předchozího upozornění a já se musela rychle přizpůsobit. To by bylo kromě postav jediné, co bych vytkla. Hodně se mi líbilo, že se autorka nebála jít do hloubky a dokázala tak zachytit atmosféru i pocity postav. Často je zde cítit zoufalství a melancholie hlavní hrdinky, i ostatních. Tenhle příběh je hodně dojemný. Po přečtení poslední věty v knize jsem zůstala jen tak sedět a prostě jsem přemýšlela. Zlomilo mi to srdce a vehnalo slzy do očí. Ale já jsem za to ráda. Tahle kniha mi připomněla, proč si vlastně máme cenit lidí a svého života. Ukázala mi, že stojí za to prožívat každý okamžik života s chutí a radostí, protože nikdy nevíme, kdy o to můžeme přijít. Knížka vám nezaručí dobrý konec. Ostatně v životě ne vždycky má vše dobrý konec. Ukáže vám ale to, že i konec lze prožít nezapomenutelně. Že i smrt lze oslavit. Že v každém z nás je část, která touží po tom, prožít život plnými doušky. Vypráví o důležitosti rodiny, přátel a nezbytnosti smrti v nás všech. Přečtěte si tuhle knihu a věřte mi, že ve vás zanechá stopu, jako ve mně.

Ukázka z knihy: Na mostě vysoko nad silnicí vykvetla přes noc písmena. Několik lidí se na ně dívá. Je tam roztřesené T, roztřepené E a čtyři propletené křivky dvou S. Na konci, větší než ostatní písmena, je ohromné A. Máma řekne: ,,To je náhoda." Jenže není. Musel to udělat v noci. Byla tma. Vylezl na zeď, obkročmo si na ni sedl a pak se sklonil. Píchne mě u srdce. ,,Pane bože," vyrazí ze sebe máma, ,,seš všude!" Obchody na hlavní ulici mají stažené plechové rolety, některé jsou ospale pootevřené. Mé jméno je načmáráno na všech. Jsem na trafice. Jsem na drahých okenicích, jsem obrovská na obchodu s nábytkem i na steak baru. ,,To je zázrak," zašeptá máma. ,,To je Adam."

Hodnocení: 94%

Na motivy knihy vznikl film Now is Good, kde hlavní hrdinku Tessu zahrála Dakota Fanning.