pátek 9. května 2014

Review: Zatmění - Stephenie Meyer (Twilight #3)

Název: Eclipse
Autor: Stephenie Meyer
Nakladatelství: egmont
Počet stran: 480
Žánr: fantasy, román 

Anotace

Třetí díl romantické čtyřdílné ságy s prvky fantasy a hororu. Isabella se stěhuje k otci do městečka Forks ve státě Washington. Zdá se jí, že na světě neexistuje nudnější a beznadějnější místo - až dokud nepotká tajuplného a přitažlivého Edwarda, který doslova obrátí její život vzhůru nohama. Do Isabellina příjezdu Edward úspěšně tajil před obyvateli městečka svou upírskou osobnost. Později však do Isabellina života vstoupí také Jacob, chlapec s vlkodlačími předky. Vlkodlaci a upíři jsou však nesmiřitelní nepřátelé a Edward s Jacobem toto nepřátelství nedokáží odložit ani z náklonnosti k Isabelle. A tak se Isabella musí mezi nimi rozhodnout…


Znáte Twilight? Jsem si jistá, že ano. Kdo by ho také neznal, že? Teď přijde ale otázka o něco těžší. Kdo na tuto ságu ještě nezanevřel? Kdo má pořád tuto sérii rád, přestože už mu není čtrnáct/ patnáct ? 



Myslím, že na tuto otázku už by většina z vás odpověděla, že už na ni nemáte věk a ,,nebere´´ vás tolik jako dříve. Já si to ale nemyslím.Možná by se to  mohlo zdát hloupé,  ale já mám tuto ságu  ještě pořád ráda. Nikdy totiž nezapomenu na knihu, díky které jsem si zamilovala žánr fantasy a která mi dala mého  prvního knižního idola. A v neposlední řadě si také budu vždycky pamatovat, s jakou netrpělivostí jsem se potýkala, než se dostaly některé z této ságy do kin.  Ano, tuto ságu má stále ráda a vůbec se zato nestydím. A jistě si ji zase někdy připomenu re-readingem.. :-)

Obálek na tuto knihu existuje nespočet. Aby také ne, když je tato sága známá téměř na celém světě... 
Asi jsem už jsem se v recenzích na předešlé díly zmínila, že české obálky této série se mi příliš nelíbí. A bohužel ani Zatmění není výjimkou. Proto u mě na celé čáře vedou obálky originální. Ale obálky z cizích zemí se mi také moc líbí. Která je tedy nejhezčí? A víte, že ani nevím? Nemůžu se totiž nějak rozhodnout.. :-) Možná ten z Korey ( Poslední). Jaký se líbí nejvíce vám?





OBSAHUJE SPOILERY NA NOVÝ MĚSÍC!!!
Takže děj knihy začíná v době krátce po ,,výletu´´ :-D  do Voltery. Edward s Bellou už zase chodí a vše je zase v pořádku. Přesto ale  Bellu trápí, že se nemůže stýkat s Jacobem. Edward je totiž stále až přespříliš ochranitelský a bojí se, že by ji Jacob jakožto novorozený vlkodlak mohl ublížit. Někdy ale není jiná možnost než přinášet ústupky.  A pro lásku to platí dvojnásob. 
A protože žil Edward dost dlouho nato, aby to zjistil, rozhodl se, že Belle vyhoví, i když  mu to bylo velmi nepříjemné. Navíc ač by sebevíce chtěl, nemohl  se přece  rozdvojit a mít Bellu pod neustálým dohledem sám. Musí přece taky někdy lovit a střežit hranice, kdyby  do Forks náhodou  opět zavítala Victorie. Kromě toho přece udělá cokoliv, co Bellu potěší. Nebo snad ne? :-o

No dobře, všechno asi ne, protože stále trvá na své, podle Belly velmi staromódní podmínce, že ji nepřemění, pokud si ho  nevezme. Na což ale zase nechce přistoupit Bella. Takže řeší tak trošku začarovaný kruh... No a jestli se jim ho podaří vyřešit? To si už přečtěte sami...

Myslím, že se všem  třem hlavním postavám můžu v této recenzi vyhnout. Přece jen, už jsem o nich psala v recenzích na první a druhý díl a od té doby se v mém vztahu k nim nic nezměnilo.
Myslím si ale, že jsem do této doby  nepsala nic o tom, jak to vlastně bylo se Samem a jeho přítelkyní Emily.Měli jste strach, že vám to teď prozradím? Nebojte, nic neřeknu. Pak byste se přece neměli na co těšit! Ale můžu říct, že to bude velmi zajímavé a dojemné. Pro mě tedy jedna z nejlepších pasáží z celé knihy...


Další věcí, která se mi na Zatmění hodně líbí je to, že konečně pochopíte, proč se Rosalie chová k Belle tak, jak se k ní chová. Možná vás to dříve nenapadlo a říkali jste si, že je prostě jenom tak namyšlená, ale  to není pravda. Ona má pro své chování opravdu dobrý důvod. A možná i  proto jsem si ji po přečtení tohoto dílu docela oblíbila. Už totiž vím, že ani ona neměla zrovna lehký život. Že i ona má důvod, proč nebýt jako upírka šťastná, přestože má tak vtipného a milujícího manžela jako je Emmet. Ano, ano, opět se potvrzuje to, že  všechno není vždy tak růžové, jak někdy na první pohled vypadá...


Navíc nám bude také odtajněn příběh Jaspera, který určitě také stojí za zmínku...

A co na tuto knihu vlastně říkám? 
K této knize mám mnoho výhrad. Nelíbí se mi, jak je v některých místech až příliš zdlouhavá, nelíbí se mi idealizace postav - převážně Edwarda a  nelíbí se mi kýčovitý milostný trojúhelník . I přes tyto  výhrady se mi ale tato kniha stále líbí.

Pro někoho to může být nevýhoda, pro někoho spíše výhoda, záleží jen na vás, ale tato kniha neobsahuje příliš mnoho akce. Mě to třeba u této knihy vůbec nevadilo, protože jsem to od ní ani neočekávala. Tuto knihu totiž řadím k tkz. oddychové literatuře, tedy k četbě, kterou člověk čte jen proto, aby se odreagoval a zapomněl na každodenní starosti a možná se trošku pobavil. Takže pokud čtete tuto recenzi a očekáváte od dobré knížky hodně akce a napětí, není tato kniha nic pro vás. Toto vám totiž tato kniha  nabídnout nemůže.

Ovšem tato kniha má úplně jiné kvality. Jaké? Pro mě je to určitě nápad  ( námět - chcete- li). Nevím jak vy, ale před touto ságou jsem o upírech moc neslyšela. To až poté, co se do světa dostala Twilight sága se s knihami o upírech jakoby roztrhl pytel...


Navíc je to prostě kniha s kterou mám spjatou spoustu vzpomínek a která mě přivedla zpátky ke čtení. A na to se prostě nezapomíná... :-)

Takže přestože to není nejlepší kniha, kterou jsem kdy četla, mám ji docela ráda a klidně si ji opět někdy připomenu re-readingem.

P.S. Víte, že existuje k této knize ještě jedna dalo by se říci doplňková kniha? Jmenuje se Krátký druhý život Bree Tanner. Doporučuji všem, kteří mají rádi tuto ságu...

Hodnocení: 73%


Ukázka z knihy:
„Máš starosti o Alici?“ zeptala jsem se tedy.
„No…,“ vyhnul se odpovědi.
„Na co vůbec myslela? Tedy že tě tak rozhodila?“
Podíval se na mě a podezíravě přimhouřil oči. „Abych řekl pravdu, překládala slova hymny do arabštiny. Když s tím skončila, přešla na korejskou znakovou řeč.“
Nervózně jsem se zasmála. „Řekla bych, že to její mozek opravdu dost zaměstnalo.“
„Ty víš, co přede mnou tají,“ obvinil mě.
„Jasně.“ Slabě jsem se usmála. „To já jsem na to přišla.“



Žádné komentáře:

Okomentovat