neděle 18. května 2014

Review: Dokonalý pár - Ally Condie (Matched #1)

Název: Matched
Autor: Ally Condie
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 328
Žánr: dystopie  


Anotace

Cassia vždy důvěřovala Společnosti, že bude činit ta správná rozhodnutí za ni: co má číst, na co se má dívat, v co má věřit. Takže když se Xanderova tvář objeví na obrazovce při jejím Spojovacím ceremoniálu, Cassia s naprostou jistotou ví, že je jejím ideálním druhem.. dokud na obrazovce neuvidí tvář Kye Markhama dřív než zčerná.
Společnost jí řekne, že to byla závada, vzácná porucha, a že by se měla soustředit na šťastný život, který ji vede k soužití s Xanderem. Jenže Cassia nemůže přestat o Kyovi přemýšlet a když se do sebe pomalu zamilují, začne Cassia pochybovat o neomylnosti Společnosti a je postavena před nemožnou volbu: má si vybrat mezi Xanderem a Kyem, mezi jediným životem, jaký kdy znala a cestou, kterou se ještě nikdo neodvážil následovat.
rumunská obálka
Slyšeli jste už o Matched?  A pokud jste už tuto knihu četli, jak se vám líbila?  

O této knize jsem toho slyšela už strašně moc. Vy všichni psali, jak je kniha úžasná a jak se jim líbila. Tak proč s vámi nemůžu souhlasit? Proč se tato kniha nelíbila i mě? Proč nejsem stejně nadšená jako vy ? 


Musím se přiznat, moc obálek z cizích zemí jsem nenašla.  Jediná obálka, která se odlišuje od české a originální obálky,  je obálka rumunská... Líbí se vám?


A protože jsem tady chtěla dát obálek více a našla jsem úžasné fanouškovské obálky, musela jsem je tu dát. 
Všechny tyto obálky jsem našla na  úžasné  anglické stránce zde. Tak co, která z nich  se vám líbí nejvíce?  A které obálce byste, pokud byste si mohli vybrat, dali přednost? Naší české nebo jedné z fanouškovských? Za mě tedy vyhrává druhá fanouškovská. Ptáček v klícce. Je nádherná a vystihuje obsah...
fanouškovské obálky


Chtěli byste mít dokonalý život?  Pro mě byl dokonalý život vždy mým snem. Vždy jsem chtěla mít dokonalou zdravou rodinu, dokonalého partnera, který by mě miloval a dokonalou práci, která by mě bavila. 

Miluji dokonalost, což je asi zapříčiněno tím , že jsem se narodila ve znamení panny a jsem strašná perfekcionistka. Ale řekněte mi, opravdu jste nikdy nechtěli být dokonalí? Opravdu byste také nechtěli mít dokonalý život? 

 Ano, postupem času jsem zjistila, že je nemožné, být úplně dokonalým a proto jsem od svého snu trošku upustila, ale pořád se snažím, být aspoň tak dobrá a dokonalá, jak to jen jde... :-D Přece jen perfekcionistka se ve mě nezapře... 

No a protože miluji dokonalost, říkala jsem si, že je pro mě tato kniha určitě dobrou volbou. Dokonalý pár? Jak toho docílili? Kdo by byl dokonalým partnerem pro mě? A jak se to vlastně pozná?


Musím se přiznat, že se mi tato  ,,dokonalá´´ společnost zpočátku docela líbila. Tato společnost totiž vymýtila všechny hrozné nemoci, které naší společnost sužují a na první pohled vypadala spravedlivá. Ovšem je to pravda? Není to je přetvářka?ˇ

Hlavní hrdinkou je sedmnáctiletá  Cassie. Ta žije se svými rodiči a bratrem - Bramem, v jednom  z menších měst, které tato společnost ovládá. A protože  nedávno oslavila 17 let,  měl  by brzy proběhnout ples, který by jí  měl přiřadil  dokonalého partnera. Partnera, který by se k ní nejvíce hodil, partnera, se kterým by si rozuměla a s kterým by se z celého srdce milovali. Hmm.. to zní docela dobře co? Ovšem je opravdu ideální, aby rozhodl někdo za vás? Aby vám někdo řekl, kdo je pro vás ideální? To víte přece jen vy, ne?




Téměř vždy se v této společnosti  stává, že  tento dokonalý partner  pochází z vám velmi  vzdáleného městečka či vesnice a proto se s ním nemáte možnost setkat dříve, než při Spojovacím banketu. Cassie je ale výjimkou.  Cassie totiž při Spojovací ceremonii přiřadí jejího nejlepšího kamaráda Xandra, s kterým se zná celý život, s kterým toho tolik zažila a který ji vždy podržel nebo pomohl, kdykoli to potřebovala. To zní skvěle, že ano?

Jenže se stala chyba. I společnost, která se snaží být dokonalá, někdy dělá chyby. Cassie totiž na své mikrokartě, která ji měla říct informace o svém budoucím partnerovi Xandrovi ( kterou sice nepotřebovala, ale ze zvědavosti se na ni přece jen podívala) , uvidí  nejen tvář Xandera, ale i tvář někoho jiného. Někoho koho také zná... 

Pro koho se tedy nakonec rozhodne? 


Musím říct,že kdybych byla na místě Cassie, nevěděla bych, pro koho z nich se mám rozhodnout. Xander je úžasný, chytrý, milý a starostlivý.  Navíc Cassie tajně miloval už od dětství a tak nějak doufal, že by se mohlo stát, že by ho správci ke Cassie přiřadili. 

Na opačné straně stojí ale Ky.  Ky je tajemný, milý, chytrý a krásný. Ky je někdo, s kterým se nikdy nebudete nudit. Je vtipný, moudrý a navíc nemá vůbec lehký život. A pro koho bych se vlastně rozhodla? Je to opravdu těžké rozhodnutí, ale mé srdce si více získal Ky...

Už na začátku recenze této knihy jsem psala, jak mě tato kniha zklamala. Ale proč?

Asi to bude tím, že ještě než jsem knihu pořádně začala číst, už jsem ,,věděla´´, že mě prostě bude bavit a že z ní budu strašně nadšená. Po tom, co všichni tuto knihu vychvalovali, jsem od ní opravdu čekala mnohem více.... A právě proto jsem teď tak zklamaná...

Cassiin artefakt

Dalším důvodem je určitě to, že se kniha trošku vlekla a bavilo mě asi jen prvních 30 a posledních 30 stran. Ano, ani ten prostředek nebyl úplně tak hrozný, ale opravdu se to nedalo alespoň o pár stránek zkrátit? Pro mě docela nuda a právě to mi na této knize vadilo snad nejvíce.

 Dále mi moc nevyhovoval autorčin styl psaní. Někdy mi prostě připadalo, že je kniha určena desetiletým holčičkám. 

No a v neposlední řadě byla kniha strašně předvídatelná, škoda nemyslíte?

Na druhou stranu, ale kniha není vůbec špatná. Líbí se mi, že obsahuje hluboké myšlenky a podněty k zamyšlení. Opravdu by se nám tohle mohlo stát? 




Vám by opravdu nevadilo, že byste si nemohli vybrat člověka, se kterým strávíte celý svůj život? Že byste si  nemohli  vybrat jídlo, na které máte zrovna chuť a které si dáte, či jakou práci budete dělat?  A  co byste řekli na to, že  byste dokonce  ani nemohli psát?  Nemohli byste si zapisovat vlastní myšlenky, dojmy, nálady...  Ano, čtete dobře. Lidé v této společnosti nesmí a neumí psát.  Tedy alespoň ne svými slovy. Smí používat předem nastavené formulace v jejich čtečkách , ale vlastní slova a formulace používat nemůžou. Smutné, ne? Já bych to asi nepřežila. 

Kromě toho správci vybrali 100 nejlepších knih, 100 nejlepších obrazů a 100 nejlepších písní a všechno ostatní zničili.  Hrůza, co?  Dovedete si to představit? Já bych nepřežila svět pouze se 100 knihami. Vy jo? 


druhý díl
Dále musím pochválit velkou psychologizaci postav. Postavy byly dobře prokreslené, popsané do sebemenšího detailu. Ale pozor, to neznamená, že nemají svoje tajemství, samozřejmě že mají...

Nyní už si asi dovedete představit, co se v knize odehraje dál. Ano, bude to velmi podobné jako ve všech dystopických knihách.  

Co myslíte, dokáží se lidé osvobodit od této hrozné společnosti? A pokud ano, dokáží vlastně žít bez pomoci správců? Vždyť si přece neumí ani připravit jídlo, to  všechno za ně dělala společnost... 



Možná vás tato kniha zaujala, možná ne. Chci vám ale říct, že toto je pouze MŮJ názor. A vy s ním vůbec nemusíte souhlasit...

Já tedy doufám, že bude další díl - Dokonalý sen  o něco lepší...

P.S. I tento film by měl být zfilmovaný. Vysílací práva koupila ještě před vydáním knihy firma Disney. Výroba filmu už prý začala a já se stále divím, jak je možné, že film ještě nevyšel... Nebo vyšel a já o tom nevím...? Kdo ví?

Hodnocení: 78%


Ukázka z knihy:


„Lea Abbeyová.“
Lea vstane, čeká, až se na obrazovce objeví tvář a zuřivě kroutí náramkem. Dává si pozor, aby nedržela ruce moc vysoko, takže kluk, který se na ni bude dívat z nějaké jiné radnice, spatří pouze krásnou blondýnku, ale nervózní přetáčení náramku mu zůstane utajeno.
Zvláštní, jak se držíme připomínek minulosti, zatímco čekáme na budoucnost.
Přiřazování partnerů je samozřejmě systémová záležitost. Radnice po celé zemi se zaplní lidmi a páry jsou vyhlášeny v abecedním pořádku podle příjmení dívek. Je mi líto kluků, protože nemají tušení, kdy zazní jejich jména a oni budou muset povstat, aby je nějaká dívka stojící v jiné radnici přijala za partnera. Já jsem příjmením Reyesová, což znamená, že budu někde na chvostu druhé třetiny. Na začátku konce...






Žádné komentáře:

Okomentovat