Review: Vampýrská akademie - Richelle Mead

Název: The Vampire academy

Autor: Richelle Mead
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 279
Žánr: fantasy

Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové.Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů. Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství…

Jednou, když jsem projížděla recenze a hledala nějakou dobrou knížku, jsem objevila tuhle sérii, kterou každý strašně vychvaloval a psal o ní, jak je úžasná. Proto jsem se rozhodla, že si ji musím přečíst taky. A protože mám nejbližší knihkupectví dost daleko, našla jsem knihu online na internetu a začala číst. Musím říct, že tato série  je prostě skvělá a moc se mi líbí.
Abych řekla pravdu, obal této knihy se mi moc nelíbí.  Je ale pravda, že jsem našla obálky hezčí i horší a mohlo to tedy s českým obalem dopadnout i hůře. Dívka na obalu se tváří tak nějak povýšeně.  A mříže k tomu? Nevím no...  Někde jsem četla, že autorka se v jednom rozhovoru vyjádřila, že by to měla být Rose. Já si tak ale Rose nepředstavuju. Ale samozřejmě  každý si ji představuje jinak a  líbí něco jiného. Takže klidně pod článkem vyjádřete svůj názor na obálku a klidně i na celou knihu (sérii).
Kniha pojednává o Rose Hatwayové a její nejlepší kamarádce Vasillise Dragomirové( Lisse). Lissa během jedné autohavárie přišla o celou svou rodinu a málem i o nejlepší kamarádku. Ovšem ta přežila, i když všichni lékaři říkají, že to musel být zázrak, že to prostě není možné.  Holky mezi sebou mají také pouto, které Rose někdy znepříjemňuje život. Když se totiž Lissa rozruší, Rose jejíma očima vidí vše co se s ní děje. To znamená, že je Rose nucena sledovat například Lissin milostný život. Ovšem jindy je zase pouto velice užitečné, třeba když je Lissa v nebezpečí, Rose to vidí a může jí tedy pomoct.
Jak název říká, kniha je o vampýrech. Vampýři  se podle této knihy dále dělí na moroje, dhampýry a strigoje. Morojové jsou ,,hodní´ vampýři.  Jsou to  živí vampýři, kteří mohou jíst lidské jídlo, ale k přežití nutně potřebují krev . Ale místo toho, aby lidi zabíjeli, používají dárce. Každý moroj ovládá jeden ze čtyř živlů – vodu, oheň, vzduch a nebo zemi. Ovšem existují také morojové, kteří se nespecializovali a ovládají každý živel průměrně, ale žádný nadprůměrně… Mezi moroje patří například Lissa nebo Christian.
Dhampýři jsou potomky lidí a morojů. Dhampýři  spolu mezi sebou totiž nemohou mít děti. Jsou tedy polovičními moroji. Většina dhampýrů mužů se stává strážci morojů, ovšem ženy časo žijí se svými dětmi v komunitách. Dhampýři mají také lepší smysly než lidé, nevadí jim sluneční světlo a nejsou závislí na krvi. V této knize je dhampýrem třeba Dimitrij nebo Rose.
Pak tady ještě jsou strigojové, to jsou  lidé, morojové nebo dhampýři, kteří buď byli přeměněni, nebo si vybrali místo života nesmrtelnost. Když se někdo stane strigojem, ztratí svou duši a stane se krvežíznivým stvořením.  Strigojové jsou  také strašně rychlí a silní. Potřebují krev a pro kterou také zabíjejí . Velkým nebezpečím je pro ně také sluneční světlo - když jsou na něm moc dlouho, shoří. Strigoje lze také zabít probodnutím jeho srdce kůlem nabitým všemi čtyřmi elementy.
Kniha začíná dost akčně. Lissa a Rose jsou už dva roky na útěku z Akademie sv. Vladimíra.Bohužel je objeví strážci z akademie a holky jsou nuceny vrátit se na Akademii sv. Vladimíra. Poté se ovšem akce vytratí a nic moc se neděje. Holky prožívají  obyčejný život náctiletých – první lásky a školu. Až závěr knihy je zase akční. I když obvykle nemám ráda knihy, kde děj plyne pomalu a nic moc se tam neděje, u téhle knihy mi to nějak moc nevadilo. Možná to bude Rosiným a Dimitrijovým humorem. Já prostě miluju scény mezi nimi.
            Hl. hrdinka knihy – Rose je mi velmi sympatická. Je tvrdohlavá, statečná a má smysl pro humor. Pro své blízké je schopna udělat cokoli.  Mou úplně nejoblíbenější postavou ze všech je ovšem Dimitrij.  Je to jeden z nejlepších strážců a je učitelem Rose. Pochází z Ruska. A je prostě úžasný. Však uvidíte sami…
 I tato kniha by se měla dočkat filmového zpracování. Abych pravdu řekla, spousta postav vypadá podle mých představ úplně jinak -například Dimitrij a  Lissa. Ale co se dá dělat no... I přesto se na filmové zpracování velmi těším a už se nemůžu dočkat. Tato kniha má také spin-off sérii Pokrevní pouta. ( Recenze by se zde měla objevit někdy během vánočních prázdnin)   Protože jsem min. týden dočetla celou sérii, můžete v nebližších dnech čekat recenze i na další díly.

Ukázka z knihy: Ke konci letu se Dimitrij zvedl, přišel ke mně a usadil se na místě, na němž předtím seděl jiný strážce. Schválně jsem se odvrátila a nepřítomně zírala z okna.

Chvíli bylo ticho. Nakonec promluvil. „Opravdu jsi nás všechny chtěla napadnout?“

Neodpověděla jsem.