pátek 6. prosince 2013

Review: Hunger Games - Síla vzdoru (Hunger Games #3)

Název: Mockingjay                                           
Autor: Suzanne Collins
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 344


Žánr: Dystopie (fantasy, sci-fi, román)

Anotace

Katniss Everdeenová, dívka v plamenech, přežila, ale její domov byl zničen. Hurikán unikl. Katnissina rodina je v bezpečí. Peetu zajal Kapitol. Třináctý kraj skutečně existuje. Vypuklo povstání. Katniss záměrně zachránili z arény krutých a krvavých čtvrtoher a bez jejího vědomí ji už před dlouhou dobou zapojili do revoluce. Třináctý kraj vystupuje ze stínů a plánuje svrhnout Kapitol. Zdá se, že všichni o pečlivě připraveném plánu vědí - s výjimkou Katniss. Úspěch povstání závisí na její ochotě stát se pěšákem, přijmout odpovědnost za nespočetné životy a změnit budoucnost Panemu. Kvůli tomu musí odsunout stranou svoji zlost i nedůvěru. Musí se stát symbolem revoluce - reprodrozdem - bez ohledu na to, že cena může být hodně vysoká.



Obálka se mi hrozně líbí, světle modrá navozuje pocit svobody, který umocňuje volný reprodrozd. Rozdíl mezi českou obálkou a originálem příliš není, přesto se mi ale více líbí ta naše, kvůli červenému nápisu, který se k oné jemné modré hodí. 

Snažila jsem se nespoilerovat, ale je možné že mi něco uniklo, kdyžtak se omlouvám:)

Emoce. Asi tak bych jedním slovem popsala záverečný díl celé série. Jestli jste u četní předchozích dvou dílů brečeli, věřte mi, že u třetího budete mít chuť umřít (řečeno s nadsázkou).
Knížku jsem začla číst hned po tom, co jsem shlédla v kině druhý díl. Šílená zvědavost a nedočkavost mě donutila ještě ten den začít číst trojku. A musím říct, že tentokrát mi Collinsová skutečně pořádně zrychlila tep.

Po otevřeném konci ve Vražedné pomstě kniha navazuje na moment, kdy byl Dvanáctý kraj zničen. Ocitáme se spolu s Katniss ve Třináctém kraji, kde se formuje oddíl povstalců, bojujících v otevřené vzpouře proti Kapitolu. Stejně jako Katniss jsem byla překvapená, jak zařízený a zabydlený onen kraj je. Společně s ní je zde i její rodina a samozřejmě Hurikán. Po pár stranách vám dojde ta šílená věc. Peeta je uvězněn v Kapitolu a mučí ho. Katniss je v depresích a já z toho byla taky. Naštěstí je tu Hurikán, ale jejich vztah je najednou nějak vlažný. Škoda.

Katniss je nyní reprodrozd. Její úkol je natáčet reklamy pro vzbouřence a napomoci tak revoluci. Je to ale vše co může udělat? Samozřejmě pokud se jedná o Peetu, který je nyní v moci Kapitolu, je schopná udělat vše. A o to se také snaží.

Knihu doprovází jeden šok za druhým. Děj je tak akční, až z toho jde hlava kolem. Pořád se něco děje a chudák Katniss si ani na chvilku neodpočine. Samotný závěr díla je tak emotivní, že se z toho chce brečet. Osobně jsem hrozně zvědavá, jak si s tak náročnými scénami poradí tvůrci filmu. 


Co se týká postav, je moje přízeň k nim téměř stejná jako v předchozích dílech. Peeta ikdyž se chová trochu jinak (!!) je pro mě pořád číslo jedna. Koho jsem si ale ještě víc oblíbila byl Finnick. Ten člověk je prostě dokonalý (nemyslím teď vzhledem:) a jeho vztah k Annie je obdivuhodný. Navíc sem získala i větší sympatie k Johanně, kterou jsem si po druhém díle příliš neoblíbila. Nyní je ale o něco příjemnější a přátelská vůčí Katniss. 

Zase jsem tu knihu prostě nedokázala odložit. Autorka HG si zaslouží můj neskutečný obdiv za to, jak skvělou sérii dokázala vytvořit. Kniha vás nutí o ní přemyšlet, snít a trávit s ní každou volnou chvíli. Síla vzdoru je podle mě nejtemnější knihou celé série. Jestli je nejlepší, to posoudit nedokážu, protože se mi líbily prostě všechny.

Tak tedy musím říct, že záverečný díl se maximálně vyvedl. Jedna věc, kterou bych zřejmě vytkla je to, jak moc rychle v knize umírají lidé. Někdo zemře a vy to ani nepostřehnete.O umírání zde tedy opravdu nebude nouze. Konec je to nejočekávanější a jakmile k němu dojdete, teď teprve začnou pracovat vaše nervy. Nebyl úplně podle mých představ, ale líbil se mi. Přesto ale kniha pěkně potrápila naše slzné kanálky a po dočtení ve vás zanechá silný dojem. Já sama jsem dočtení poslední kapitoly odkládala, protože jsem prostě nechtěla, aby to skončilo. Co se ale dá dělat, každá kniha někdy skončí a my budeme doufat, že tenhle silný příběh tady zůstane napořád.

Ukázka z knihy: Jako úryvek jsem vybrala píseň Oběšencův strom, která  na mě měla opravdu silný dojem.  
Půjdeš se mnou
ptám se tence
k stromu, na němž v noční chvíli
vraha kdysi oběsili
divné věci se tu děly
divnější než zajdeme-li
k tomu stromu oběšence

Půjdeš se mnou
ptám se tence
k stromu, odkud zarputile
mrtvý volá po své milé
divné věci se tu děly
divnější než zajdeme-li
k tomu stromu oběšence

Půjdeš se mnou
ptám se tence
k stromu, odkud srdcem celým
získat volnost dnes ti velím
divné věci se tu děly
divnější než zajdeme-li
k tomu stromu oběšence

Půjdeš se mnou
ptám se tence
k stromu kalně šedým ránem
kolem krku s režným lanem
divné věci se tu děly
divnější než zajdeme-li
k tomu stromu oběšence


Hodnocení: 100%                                               




1 komentář:

  1. Když jsem začínala se scifi, tak jsem četla autory, jako byl Frank Herbert, Isaac Asimov, Johna Wyndham a další a právě tenhle žánr jsem objevila až teprve nedávno a propadla jsem. Neskončilo jenom u Hunger games, i když právě tohle je takový ten odrazový můstek. :-)
    Nicméně to umírání je dané tím, že se autorka snaží brát smrt jako něco samozřejmého a nepozastavovat se nad tím, proto se ti to zdálo tak rychlé. K válkám a povstáním smrt bohužel patří. :-(
    S tím koncem, na jednu stranu jsem ho čekala, na druhou mě stejně překvapil a ne zrovna mile.

    OdpovědětVymazat