sobota 30. srpna 2014

Review: Umět milovat - Katie Cotugno

Název: How to love
Autor: Katie Cotugno
Nakladatelství: Fortuna Libri
Počet stran: 336

Předtím: Reena Monterová miluje Sawyera LeGrandea, on si jí však nevšímá… to se však jednoho dne nečekaně změní a ti dva propadnou lásce, jež je značně komplikovaná, složitá. Nato však Sawyer beze slova zmizí a zničená Reena zůstane sama – a navíc těhotná.

Potom: Sawyer zůstal jen vzpomínkou a Reenin život se točí kolem její nové lásky – dcerky Hanny. Vtom se však Sawyer znovu objeví, ale Reena s ním už nechce mít nic společného. Lhala by ovšem, kdyby tvrdila, že v ní jeho návrat nic nerozdmýchal.
Dokáže se Reena po tom všem, k čemu došlo, do Sawyera LeGrandea znovu zamilovat?

Obálka knížky byla jedním z několika důvodů, proč jsem ji začala číst. Sladká růžová ve mě vytvořila takový zvláštní pocit a spolu s obrázkem jsem hned měla dojem, že půjde o letní čtení. Ale i originál knížky má něco do sebe a musím říct, že se mi opravdu moc líbí.

Reeně je patnáct a prožívá úplně normální klasický středoškolský život puberťačky. Má svou nejlepší kámošku, se kterou tráví spoustu času a jako spousta dívek jejího věku je zamilovaná do staršího, pohledného kluka ze školy. Pomalu se ale Reena s pomocí své kamarádky Allie seznamuje se sympatickým Sawyerem. Zpočátku se však vše zdá složitější, protože Sawyer se sblížil více právě s Allie. Po různých útrapách a překážkách Reena se Sawyerem nakonec opravdu chodí a vypadá to na velkou lásku. Jenže i v ráji nastávají problémy a pár se často hádá. Po jedné z větších hádek se Sawyer sebere a odjede pryč bez rozloučení. V tu dobu ale Reena zjistí, že je těhotná...

Spoustu času uplynulo, Reeně táhne na dvacet a je plně zaměstnaná péčí o svou dvouletou dcerušku. Jaký šok je to pro Reenu, když se po celých dvou letech bez jediné zprávy, před ní zjeví právě Sawyer. Reena mu nedokáže odpustit zradu a lhostejnost s jakou ji před dvěma lety opustil. Přišla o své velké sny o cestování, přišla o možnost studovat na vysoké a její otec ji nenávidí. Dokáže vůbec někdy Sawyerovi odpustit?

Knížka byla pro mě takovým příjemným letním oddychovým čtením. Romantický příběh o dvou lidech, kteří jsou si souzeni je sice trošku klišé a chvílemi přeslazený, ale četl se velmi dobře a po delším čtení jsem se do něj opravdu ponořila. Chvílemi mi opravdu dělalo problémy knihu odložit, prostě jsem musela vědět, jak tahle zamotaná lovestory bude pokračovat. Příběh je vyprávěn ze dvou časových rovin, Předtím a Potom. Díky tomu se četl rychleji a byl napínavější, protože každá kapitolka končí v tu správnou chvíli, která vás nutí číst dál. Musím říct, že tenhle způsob psaní mi vyhovuje mnohem víc, než obyčejný příběh psaný z jednoho pohledu, jedné doby.

Reena mi zpočátku sympatická příliš nebyla, její styl života typu "za každou cenu musím být odlišná" mi přišel spíš vnucený, i když ho v podstatě chápu. Později mi ale přirostla vice k srdci, hlavně tím, jak se dokázala se svou situací poprat a zachovat si prakticky chladnou hlavu. Sawyerovi jsem se po celou dobu čtení snažila dávat šanci, bohužel ale tenhle typ lidí prostě nemusím. Přestože o dítěti nevěděl a ke konci se opravdu snažil, mezi mé oblíbence opravdu nepatří. Těžko ale říct, jak bych se zachovala já na místě Reeny. Tak nějak jsem si při čtení představovala, jak bych opravdu jednala já. Zpočátku mi bylo Reeny opravdu líto, měla velké sny a obrovskou šanci něco velkého dokázat. Na druhou stranu se jejím smyslem života stala její malá dceruška, bez níž si už pak život nedokázala představit. Abych řekla pravdu, díky téhle knížce se mi nějak otevřely oči a já si uvědomila, co doopravdy chci a čemu bych dala přednost. Zkuste si Umět milovat přečíst a uvidíte, jak to zapůsobí na vás. Určitě bych doporučila všem milovníkům romantických, osudových lovestory nebo těm, kteří o tomhle tématu už někdy přemýšleli. Možná i vy se zamilujete do tohohle jednoduchého, ale příjemně zamotaného příběhu.

Ukázka z knihy: ,,S tou vysokou to myslím vážně," řekla jsem mu nakonec, jako by se jednalo o nějaký kompromis - únikový východ, záložní plán, způsob, jak chránit své srdce. ,,Školy se mi co nevidět ozvou. Tenhle svět brzo opustím." ,,Beru na vědomí," usmál se Sawyer. ,,Ale já chci bejt s tebou." ,,Dostaneš vždycky všecko, co chceš?" spustila jsem, ale dostala jsem se jenom do poloviny téhle otázky, protože se ke mě Sawyer naklonil, opřenou o zeď baráku mě začal líbat a v teplých dlaních mi svíral tvář. A v žáru sálajícím z jeho těla se moje dotazy jaksi vypařily do vlhkého floridského vzduchu.

Hodnocení: 85%